ASX
Svou životní pouť Mitsubishi ASX začalo před dvěma a půl lety. V září 2007 na frankfurtském autosalonu souběžně se světovou premiérou Lanceru se představil i Concept-cX ze,kterého vzešla konečná verze této lahůdky se třemi diamanty ve znaku. Automobilka nakonec vsadila na poněkud robustnější design (s většími vnějšími rozměry), který byl definitivně schválen v létě 2008.Na konci roku 2009 pak byly zveřejněny první fotografie. V Japonsku se nový model prodává od února 2010 pod názvem RVR, v Evropě se premiéra odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě a postupně ASX míří k evropským zákazníkům.K českým zákazníkům by mělo ASX dorazit již během prázdnin.
Výroba probíhá v japonské továrně Okazaki a do Evropy má ročně zamířit zhruba 30 tisíc aut.Mitsubishi ASX je dlouhé 4 295 mm, široké 1 770 mm a vysoké 1 615. Rozvor je stejný jako u Outlanderu (2 670 mm). Prostor pro posádku je dostatečný, zavazadelník pak nabídne objem 442 litrů při pětimístném uspořádání. U Mitsubishi však připravují jako příplatkovou výbavu jeho rozšíření na cca 500 litrů (samozřejmě na úkor dojezdového rezervního kola).
Hlavní technickou inovací a bonbonkem je u Mitsubishi ASX zcela nový turbodiesel. Jako vůbec první osobní automobil na světě má turbodieselový motor vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem – 14,9:1.Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Mitsubishi TF 035 s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Turbo od koncernového partnera Mitsubishi Heavy Industries má hliníkové kolo kompresoru s 8 namísto obvyklých 12 lopatek.Motor 1,8 DI-D MIVEC se bude nabízet ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru.Kombinovaná spotřeba turbodieselu je mimochodem pouze 5,5 litru nafty u slabší a 5,7 litru nafty na 100 km u silnější varianty.
Mitsubishi nabídne i zážehový motor – nový 1,6 MIVEC. Jedná se o agregát odvozený od známého 1,5 MIVEC, oproti němu má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.Pro ASX jsou na výběr čtyři stupně výbavy. Na českém trhu se zpočátku bude prodávat jen silnější (110 kW) 1,8 DI-D MIVEC s pohonem všech kol. Později přibude 1,8 DI-D MIVEC o výkonu 85 kW s pohonem předních nebo všech kol a 1,6 MIVEC (86 kW) s pohonem předních kol..
Nejdůležitější údaje:
- 1,6 16v MIVEC: 1590 ccm, 86 kW při 6000/min., 152 N.m. při 4000/min., 5 st. převodovka, 183 km/h, 0-100 km/h za 11,4 s., spotřeba 5,9 l/100 km
- 1,8 DI-D, 85 kW MIVEC: 1798 ccm, 85 kW při 3750/min., 300 N.m. při 2000-2500/min., 6 st. převodovka, 188 (4WD: 185) km/h, 0-100 za 10,2 (10,6) s., spotřeba 5,5 (5,7) l/100 km.
-
1,8 DI-D, 110 kW MIVEC (pouze 4WD): 1798 ccm, 110 kW při 4000/min., 300 N.m. při 2000-3000/min., 6 st. převodovka, 198 km/h, 0-100 za 10,0 s., spotřeba 5,7 l/100 km.
Vložil/a cbcarlos, Čt, 08/07/2010 - 22:25
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.