Historie Mitsubishi
Tři diamanty. Logo, které zná téměř každý Symbol kvality a spolehlivosti všeho, co souvisí s jedním z největších japonských koncernů – firmou MITSUBISHI. Její produkty, to nejsou jen osobní automobily všech kategorií.. Ve více jak 30 zemích po celém světě vznikají pod touto značkou i nákladní vozy, autobusy, lodě nebo letadla. Škála výrobků zahrnuje vše,od hraček, a elektroniky až třeba po zařízení jaderných elektráren, od zpracování ropy, plynu, nebo oceli, až po bankovnictví a pojišťovnictví. Historie se Mitsubishi se začala psát 9.ledna roku 1835. To se narodil v japonské provincii Tosa, Yataro Iwasaki. Protože však jeho dědeček kdysi odprodal samurajský status,aby uhradil dluhy, jeho potomci tak ztratili veškerá privilegia a museli pracovat. Po studiích nastoupil tedy Iwasaki jako úředník v loděnici šlechtického klanu Tasů. Ti měli v erbu trojici dubových listů. Později začal podnikat samostatně a v roce 1870 založil malou lodní společnost Tsumoku Showkai, v které měla podíl akcií i rodina Tasů. Logo společnosti vzniklo kombinací erbů obou rodin. Nejdříve obchodoval se třemi pronajatými parníky,které výhodně pronajal armádě. Od roku 1873 se společnost zabývala i stavbou lodí,zajišťovala přepravu nákladu, zboží, poštovních zásilek i osobní přepravu.
Nový název dostala společnost po úpravě loga v roce 1875 a to na základě jeho nové podoby.
První část mitsu - znamená v japonštině tři, druhá část hishi – kosočtverec. Protože Japonci často „h“ vyslovují jako „b“, dostáváme sloučením obou částí konečný název Mitsubishi. Vznikla tak společnost Mistubishi Mail Steamship Company jako základ dnešnímu sdružení společností Mitsubishi. Její logo bylo pak změněno do konečné podoby v roce 1914.
Iwasakiho rejdařství se rychle rozrůstalo a veškeré získané prostředky byly dále investovány nejen na její další rozvoj, ale i do jiných aktivit. Těmi se například staly loděnice,těžba uhlí,mědi a později i bankovnictví.
Silný tlak konkurence a v roce 1885 i smrt Iwasakiho znamenal téměř bankrot firmy. Společnost poté vedou jeho mladší bratr Yanosuke a po něm jeho syn Hisay. Dalším mezníkem firmy je rok 1916. V té době se vrátil ze studií v Cambridge ve Velké Británii, vnuk zakladatele Yatara Iwasakiho, Koyata Iwasaki . Právě jeho rozhodnutím se začíná éra výroby automobilů.
Nejdříve se firma,jako spousta jiných, zabývala dodáváním náhradních dílů pro dovezená auta z Evropy a Ameriky. V roce 1917 smontovala v loděnici Kóbe svůj první automobil.
1917 -Mitsubishi Model A - první sériově vyráběný japonský vůz. Při výrobě byly použity díly z Fiatu Zero a dalších italských značek. Základ tvořil rám z cedrového,několika vrstvami lakovaného,dřeva,motor měl výkon 35 koní. Automobil byl sedmimístný a vyrobeno bylo celkem 23 kusů. V následujících letech firma začíná vyrábět první nákladní automobily o nosnosti kolem tří tun.
1919 – letecký motor o síle 300 ks
1928 – aerodynamiský tunel pro vývoj a testování letadel
1931 – hlavně pro potřebu armády byl vyvinut vznětový motor 51 kw/70 k
1932 – FUSO B 46 – první autobus,kapacita 38 míst, benzínový motor o výkonu 100 k
1934 – prototyp osobního terénního vozu s pohonem 4x4, poháněn vznětovým motorem
V roce 1945 umírá Koyato Iwasaki.
Po druhé světové válce firma vyrábí pouze skútry (1946 – Silver dove)) a užitkové tříkolky Mizushima. Poté následovala výroba nákladních vozů a autobusů (první autobus MB –46 na elektr. pohon) . K výrobě osobních automobilů se firma vrátila až v roce 1959.
1962 – v tomto roce se poprvé objevil automobil s nám všem známým jménem –Colt.
Jednalo se konkrétně o model Mitsubishi Colt 600
Byl představen i nákladní automobil Mitsubishi Canter
1969 – představen model Galant
Významná éra pro značku Mitsubishi začíná v roce 1970, kdy byla vytvořena samostatná divize Mitsubishi Motors Comporation (MMC), která převzala výrobu automobilů. Tato spolehlivá auta se úspěšně prodávají v Asii, Austrálii i v Tichomoří. Ropná krize, která propuká v této době, nepřeje velkým a žížnivým vozům.Američané stále více kupují malá a úsporná japonská auta. Společnost MMC se tedy začíná zajímat i o severoamerický trh.
Automobilka kooperuje s Chryslerem a přenechává mu majetkový podíl téměř 15%. Bohužel, nešlo o nejšťastnější kooperaci, protože Chrysler stál před obdobím, ve kterém musel často řešit své vlastní problémy a spolupráce obou firem nepřinesla větší úspěch.
V roce 1970 byl na americkém trhu představen Dodge Colt , což byl přepracovaný Galant. Kvůli finančním problémům Chrysleru, odkupuje automobilka její australskou pobočku a přejmenovává ji na Mitsubishi Motors Austrália. Z té se postupně stává největší výrobce aut v Austrálii.
Výrazně úspěšnějším projektem pak byla technologická pomoc jihokorejskému Hyundai Motors při vývoji jejich prvního modelu Pony v roce 1975, nebo spolupráce s malajskou automobilkou Proton.
Roku 1973 se představil vůz z dnes již legendárním názvem –Lancer. Jednalo se o verzi sedan i kombi. O rok později je Lancer jako první vůz značky Mitsubishi vystaven v Evropě, konkrétně v Londýně na Motor Show.
Od roku 1975 se vozy Mitsubishi začaly postupně objevovat i v Evropě. Holanský dovozce začal dovážet modely Galant a Lancer nejdříve do Holanska, Belgie a Velké Británie. Postupem času se seznam zemí, kde se automobily Mitsubishi začaly prodávat, rozrostl o Finsko, Norsko, Dánsko, Německo a další země.
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem byl představen model Galant, Lancer a coupe Celeste. Přestože se tyto vozy vyznačovaly technicky pokrokovými řešeními ( například na omezení vibrací byl použit vyvažovací hřídel) a v ničem nezaostávaly za konkurencí, stále ještě k nim zákazníci neměli plnou důvěru.
V roce 1978 byl představen nový Mitsubishi Colt (v některých zemích pod názvem Mirage), který měl za cíl rozptýlit poslední pochybnosti evropských zákazníků vůči automobilům značky Mitsubishi. Tento krok se později ukázal jako velmi správný a model Colt se velmi dobře prodával. K pohonu přední nápravy sloužily motory o objemu 1.2,1.4 a 1.6 l, karoserie byla tří,nebo pětidveřová. Na trh přichází i nové generace modelů Galant a Lancer.
Vozy s diamanty na kapotě se začínají používat nejen jako rodinná auta, ale objevují se i na sportovních podnicích. Na trh je uvedeno sportovní coupé Starion. Sportovních úspěchů dosáhly vozy především v dálkových soutěžích a rallye.
Od roku 1982 se v Americe již prodávají vozy pod vlastní značkou Mitsubishi, modely Tredia, Cordia a Starion a to ve 22 pobočkách po celých Spojených státech.
Dalším, velmi důležitým modelem byl vůz, který měl svou premieru v roce 1982. Toto terénní vozidlo s pohonem 4x4 neslo název Pajero (na některých trzích Montero) a stalo se oficiálním vozem Olympiády v Sarajevu v roce 1984. Model Pajero, současné kategorie SUV, dodnes zůstává základem nabídky automobilky.
V letech 1985 – 86 byl ve státě Illinois postaven společný výrobní podnik. Z jeho linek sjížděl i model Eclipse .
Koncem 90. let přichází východoasijská ekonomická krize. Ta zasahuje i MMC, která se v této oblasti velmi angažuje.
Z důvodů odstranění dovozních cel a tím i zlevnění vozů, začíná i Mitsubishi připravovat výrobu svých modelů přímo v Evropě.V roce 1991 získává akcie Volva, od roku 1995 začíná ve společné továrně Ned Car v Holansku, výroba vozů Carisma a Volvo V40/S40. Ve voze Carisma firma jako první na světě použila motor s přímým vstřikem benzínu GDI.
Holanská vláda předává v roce 1999 svůj podíl v NedCaru (založeno 1968), firmám Volvo a Mitsubishi v poměru 50:50 a v březnu roku 2001 se Mitsubishi stává jediným vlastníkem. V té době už z výrobních linek sjíždí i Mitsubishi Space Star, postupně se v roce 2004 přidává nový model Colt ( který byl výsledkem spolupráce s Daimler-Chrysler) a Smart Forfour.
V roce 2000 přichází pro MMC další nepříznivá zpráva. Je odhaleno, že automobilka vědomě zatajovala čtyři konstrukční chyby na vozidlech určených pro domácí (japonský) trh. Zabránit nepříznivému vývoji v automobilce se snaží i nedávno zformovaný transatlantický koncern Daimler-Chrysler. Němečtí manažeři v čele s presidentem a předsedou dozorčí rady Rolfem Eckrodtem postupně zvyšují podíl akcií v japonské automobilce na 37%. Plány na restrukturalizaci však naráží na odpor akcionářů z řad sesterských společností koncernu Mitsubishi a i politických špiček v Japonsku. Definitivní konec nadějí, že bude firma ozdravena v rámci aliance, přinesla druhá vlna odhalení desítek konstrukčních chyb, které sahají až do roku 1977. Jednalo se o více jak 160 tisíc vozů, spolu s užitkovými vozy Fuso se jednalo téměř o milion aut. Vedení německo-amerického koncernu za této situace již neschválilo další finanční pomoc pro Mitsubishi Motors a postupně prodává svoje podíly, které se vážou k výrobě aut. Akcie se tak dostávají zpět do rukou konglomerátu Mitsubishi.
Do automobilky s vážně poškozenou důvěrou veřejnosti přichází v roce 2005 nový šéf – Osamu Masuko. Jeho ozdravný plán je tentokrát akcionáři podpořen.V průběhu následujících měsíců dochází k zeštíhlování firmy, k zastavení finančně náročnému programu WRC, ale i změnám v reklamní kampani a další změny. Na trh jsou uváděny nové a zajímavé modely, jako je minivozidlo Mitsubishi–i-MiEV , nebo kompaktní SUV Outlender. Postupně by je měly následovat další, atraktivní vozy, ale i organizační a procesní změny podobné těm, které byly úspěšně použity na domácím,japonském trhu.
MMC tak v posledních letech dosáhlo řady ocenění. – zdroj - MM ČR
2008
- model Colt (kategorie „malé vozy“) a Space Star („malý van“) vítězily ve statistikách spolehlivosti ADAC
- model L –200 byl zvolen Pick-upem v ČR
2009
- vozy Mitsubishi Pajero zvítězily v tendru obranných sil irské armády pro svoji výkonnost a mnohostrannost
- Mitsubishi-i-MiEV – tento elektrický vůz získal ocenění „Elektric Vehicle of the
- MMC získalo ocenění „Ecobest 2009“ za nejlepší přínos ekologii ( i-MiEV)
2010
- Mitsubishi-i-MiEV získalo mezinárodní ocenění za vývoj nové generace svého vozu na elektrický pohon. Je to cena za automobilovou technologii a design – „Paul Pietsch Award 2010“
- model L-200 získal v Austrálii, kde se prodává pod označením Triton, cenu jako nejlepší vůz 4x4 od časopisu Overlander
Sportovní úspěchy vozů Mitsubishi dokazují jejich technickou úroveň a spolehlivost.
První se dostavují po uvedení modelu Lancer na trhy v roce 1973 a to tři vítězství na Safari Rallye v letech 1973 – 77 a další vítězství na jiných soutěžích.V roce 1977 Lancer vítězí ve Finsku a dosahuje tak prvního úspěchu v rallye na evropské půdě. Mitsubishi Lancer EVO – jeho první generace se objevuje v roce 1992 a stává se základem pro sportovní speciál vozu, určeného k závodům v rally. Měl tak nahradit úspěšný Galant VR-4. A úspěchy se dostavily. Rok 1995 znamenal pro Mitsubishi 2. místo ve značkách v rallye.V letech 1996 – 99 vyhrává Mitsubishi čtyřikrát titul mistra světa v automobilových soutěžích zásluhou Tommiho Makinena. Prvenství v hodnocení značek připadá na rok 1998.
Dálkové soutěže Rallye Dakar se auta s třemi diamanty, modelem Pajero, zúčastnily 26 x, z toho 12 x dokázaly vyhrát, v letech 2001 – 2007 dokonce zaznamenaly sedm vítězství v řadě. Na těchto výborných výsledcích se velkou měrou podílela i firma Ralliart. Ta od roku 1984 připravovala ostré závoďáky nejen pro soutěže v rallye, ale i pro náročné dálkové závody typu Paříž –Dakar, nebo pro okruhové šampionáty v Japonsku. Bohužel, svou činnost pravděpodobně ukončí na jaře roku 2010.
To je jen malý výčet úspěchů značky v nejvyšších světových podnicích. K tomu všemu jsou třeba připočíst úspěchy i nižších kategoriích soutěží a závodů, v soutěží Mistrovství Evropy, Mistrovství jednotlivých zemí. Tam všude se úspěšně objevují a vítězí vozy s třemi diamanty ve znaku.
Současné modely prodávané v ČR : Colt , Outlander ,
Lancer , Pajero , Lancer Evo , L-200 , Grandis , Fuso .
Historické i současné modely:
Model A. PX 33. Airtrek. Expo. Canter. Carisma. Celeste. Colt. Cordia. Debonair. Eclipse. Galant. Grandis. L-200. L-300. L-400. Lancer. Minica. Montero. Mirage. Outlander. Pajero. Sapporo. Sigma. Space Runner. Space Wagon. Space Gear. Space Star. Starion. GT 3000. i-MiEV. ASX.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.