Mitsubishi Grandis

Mitsubishi Grandis

Historie výroby prvních vozidel kategorie MPV v Japonsku sahá až do roku 1983. V té době  začínají první minivany  vyrábět i další automobilky nejen v Japonsku. Některá jména těchto vozů se používají dodnes, např. Renault Espace nebo Chrysler Voyager.Mitsubishi však měnilo názvy podle přibývajících let i s ohledem na jednotlivé trhy. A tak se objevila jména jako Chariot, Nimbus, Expo, Space Wagon. Mitsubishi  produkovalo v minulých letech několik velkoprostorových vozů. Ty ale postupně z nabídky mizely bez náhrady. V tradičním segmentu plnohodnotných sedmimístných MPV však Mitsubishi zatím zůstává. V roce 2003 poprvé představilo nový vůz, inspirovaný projektem Space Liner z roku 2001, nesoucí jméno Grandis.

Na evropský trh přišel o rok později. Od ostatních, tak trochu neohrabaných a mohutných vozů této kategorie, se již na první pohled odlišuje. Vnáší do tohoto segmentu skoro sportovní jízdní vlastnosti a eleganci díky dlouhé a relativně nízké karoserii. Ta působí spíše jako zvýšené kombi. Vyznačuje se lehce sportovním, klínovitým tvarem, úzkou linií bočních oken zakončenou mohutnými koncovými světly. Ty  tvoří LED diody.Výrazná příď je tvořena mohutnými, téměř trojúhelníkovými světlomety, tvarem připomínající hrot šípu. Japonská značka je tak jednou z prvních, která zachytila nový trend v segmentu MPV, a to je sportovní zaměření velkoprostorových vozů. Například nový van Ford S-Max, budoucí možný konkurent, byl v době vzniku Grandisu pouze jako koncept  Na některé trhy se vůz od Mitsubishi  dodává i s pohonem všech kol 4 WD, se zvýšenou světlou výškou a ochrannými plastovými prvky, které chrání karoserii před drobným poškozením.


Velkoprostorové vozy se vyznačují velkou variabilitou interiéru. Konstruktéři se snaží uspořádat vnitřek těchto MPV co nejpraktičtěji a jednotlivé modely se předhání v možnostech sedadla všelijak posunovat, vyndavat z vozu nebo skládat. V běžném používání majitelé většinou využívají jen část těchto konfigurací a ostatní možnosti se ukazují jako zbytečné. Mitsubishi na tuto skutečnost zareagovala tím, že u Grandisu vytvořila pouze nejčastěji používané konfigurace, ale s velkým důrazem na jejich snadnost použití. V interiéru tak najdeme tři řady sedadel pro maximálně sedm cestujících. Druhá řada nabízí sedadla dělená v poměru 40:60 s polohovatelnými opěradly, nastavitelným sklonem sedáku a posuvná v podélném směru v rozsahu asi 25 cm. Pro všechny tři cestující je zde dostatek místa ve všech směrech. V šestimístné variantě jsou zde pouze dvě samostatná sedadla. V případě potřeby sice sedadla nejdou z auta vyndat, ale lze je složit a přisunout k opěradlům předních sedadel. Třetí řadu tvoří dvojice sedadel, která mají oproti ostatním kratší sedák i opěradlo.


Pravděpodobně zde cestující vyšší postavy nenalezne takové pohodlí, jako mají ostatní cestující vpředu. V příčném směru je zde místa dost. Ani tato sedadla nejdou z vozu vyjmout, ale v případě potřeby je tu systém „Hide-Seat“. Ten umožňuje jejich jednoduché a snadné složení do 26 cm hluboké prohlubně v podlaze zavazadlového prostoru. Odpadá tím manipulace s těžkými sedadly při jejich vyndávání z vozu a nutnost je někde uskladnit. Máte je tak vždy k dispozici s sebou. Sklopením sedadel do podlahy vznikne rovné dno „kufru“ a jeho velikost se zvýší ze základní hodnoty 320 litrů v sedmimístném obsazení na hodnotu 940 litrů při obsazení pouze pěti cestujícími. Další zvětšení dosáhneme, pokud složíme sedadla i druhé řady za opěradla předních sedadel. To už je objem více jak 1500 litrů. Grandis však ještě umožňuje vytvoření odpočinkového posezení. Stačí otevřít zadní výklopnou stěnu a sedadla třetí řady jednoduše přetočit proti směru jízdy. Celkově lze říci, že v Grandisu je o komfort cestujících náležitě postaráno. Tento model vzhledem k vnějším rozměrům poskytuje opravdu nadprůměrný vnitřní prostor a jeho variabilita je reálně využitelná.


Po uvedení na trh byl Grandis dodáván pouze s jedním motorem. Touto pohonnou jednotkou byl zážehový čtyřválec o objemu 2.4 MIVEC. Ten byl k dispizici buď s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo se čtyřstupňovým automatem. Protože více jak 80 % evropských zákazníků dává v segmentu MPV přednost vznětovému motoru, začalo Mitsubishi od roku 2005 dodávat i vozy s naftovými motory. Pod kapotou se tak objevila cizí pohonná jednotka, protože vývoj vlastního konkurenceschopného motoru by byl nejen drahý, ale i zdlouhavý. Volba tedy padla na vznětový motor z produkce VW, zejména pro dobrou technickou úroveň a poměr výkonu a spotřeby paliva. Jedná se o přeplňovaný vznětový čtyřválec, se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a přímým vstřikem paliva systému čerpadlo-tryska (PD). Označení dle dohody s VW používá  DI-D a to podle smlouvy až do roku 2013.

Další variantou pohonu Grandise je tento  vznětový motor, ale trochu vylepšený. Úpravce Ralliart nabízí k tomuto motoru chip. Dojde tak ke zvýšení výkonu a zvýšení točivého momentu. Odlišné dávkování paliva i vzduchu a vyšší plnicí tlak turba tak přispívá k posunutí max. točivémo momentu ke třem tis.ot  a lepšímu průběhu jeho křivky. Na tuto úpravu pomocí chipu poskytuje Mitsubishi plnou záruku. Vznětové motory se oproti benzínovému projevují o něco vyšší hladinou hluku, za což se ale odvděčí téměř o třetinu nižší spotřebou.Do výbavy patří i elektrické ohřívání chladící kapaliny, jehož účelem je rychlé dosažení provozní teploty, což rovněž přispívá k nižší spotřebě a menšímu opotřebení. Standartem se stala i šestistupňová převodovka.

Motor:

 

  Zážehový čtyřválec

        MIVEC

  Vznětový čtyřválec

Vznětový čtyřválec

  +chip Ralliart

Objem motoru cm3         2378        1968         1968
Výkon      k / kW - při ot.    121 / 165 - 6000    100 / 136 - 4000    120 / 168 - 3800
Toč.moment   Nm / ot.    217 / 4000     310 / 1750    355 / 2930
Max. rychlost km / hod.         200       195         210
Zrychlení  0-100/km/hod         10.0 s      10.8 s  
Spotřeba    l / 100km   12.8 / 7.4 / 9.4    8.4 / 5.6 / 6.6  
Pohot. hmotnost  kg       1675       1710  

 


 Převodovka: pětistupňová manuální nebo  čtyřstupňový automat, později šestistupňová manualní

 Podvozek:  vpředu klasické vzpěry Mc Pherson

 Vzadu víceprvkové zavěšení kol

 Brzdy:       vpředu i vzadu kotoučové    Objem nádrže:   65 litrů                                                                              

 Rozměry:    Délka: 4765 mm  

                      Šířka: 1795 mm

                      Výška: 1655 mm

                     Rozvor: 2830 mm

                     Rozchod P/Z  1565 / 1570 mm


 

Příplatkový informační a navigační systém S dotykovou obrazovkou..

 

 

Vůz byl již v základu vybaven šesticí airbegů, kompletní elektrickou výbavou,automatickou klimatizací, ABS a EBD, aktivním protikluzovým systémem   MATC (ASR), aktivním stabilizačním systémem MASC (ESP) a pneumatikami 215/60/16.

Další stupně výbavy přidávaly palubní počítač, tempomat, metalický lak, kola z lehkých slitin a pneu o rozměru 215/55/17 a další. Postupně se nabídka výbav rozšiřovala např. o xenonové světlomety, parkovací senzory vzadu, ostřikovače předních světlometů a další.

Rezervní kolo je pouze dojezdové a je umístněno vně vozu pod dnem zavazadlového prostoru.

Velkoprostorový Grandis je v současnosti stále v nabídce u prodejců značky Mitsubishi. Ač se jedná o prostorný, spolehlivý a úsporný vůz, který se od ostatních vozů kategorie MPV už na první pohled odlišuje, přesto zůstává tak trochu nedoceněn. Na našich silnicích se s ním proto tak často nesetkáváme.