Mitsubishi Space Star

Space Star

Pětimístný,pětidvéřový minivan s motorem vpředu a pohonem předních kol. Tento nejmenší velkoprostorový automobil značky Mitsubishi, byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 1998. Na podzim téhož roku se tato novinka objevila i na českém trhu. Toto malé MPV se vyrábělo přímo v Evropě (kvůli clům a tedy i nižší ceně), v továrně NedCar u Bornu v Holandsku. Souběžně se zde vyrábělo i Volvo S40/V40 a Mitsubishi Carisma,jejíchž zkrácenou platformu používal.
Space Star byl plnohodnotný minivan, jehož největší předností bylo maximální využití vnitřního prostoru, spolehlivost a dobrá manévrovatelnost. Svými vnějšími rozměry patřil k nejmenším vozům kategorie MPV. Jeho délka jen o pár centimetrů přesahuje čtyři metry, přesto v něm všichni cestující najdou dostatek prostoru v oblasti kolen i místa nad hlavou. Sedadlo řidiče je výškově seřiditelné. Zvýšená poloha všech sedadel usnadňuje nastupování a vystupování, zaručuje i lepší výhled z vozu. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 60:40 a lze nastavit sklon jejich opěradel. Obě části sedáku i opěradla lze sklopit dopředu. Zvětší se tím objem zavazadlového prostoru ze základních 370 litrů na 1370 l. Také lze zadní sedadla jako celek posouvat ve třech polohách dopředu v rozsahu 15 cm. Tím se zmenšuje prostor pro nohy, ale zůstává zachován počet sedadel a „kufr“ se zvětší z 370 l až na 460 l.

Nízko položená nákladová hrana a velký vstupní otvor dovolují naložit do zavazadlového prostoru i rozměrné předměty, jejich šířka je však limitována vyčnívajícími zadními podběhy.

Na český trh byl Space Star nejdříve dodáván ve dvou stupních výbavy a to LX a GLX, postupně pak přicházely další a to Basic, Family, Comfort, Avance, Intense a další.. V roce 2002 byla zařazena i výbava Family Jubilee a to k deseti letům Mitsubishi v České Republice. Výbava GLX z roku 1999 obsahovala např. 4 airbagy, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, manuální klimu, všechna okna v elektrice s pojistkou proti přiskřípnutí, vyhřívaná a el.seřiditelná zrcátka, ABS, otáčkoměr, posilovač řízení, imobilizer, podélné střešní nosiče, centrál s DO, výškově seřiditelný volant, palubní počítač a multifunkční displej, zrcátka a nárazníky v barvě vozu, autorádio a další.

V modelovém roce 2003 prodělal vůz lehký facelift. Úpravy se soustředily především na zakraktivnění vzhledu. Byl použit přepracovaný přední nárazník přecházející ve spoiler, nižší přední světlomety s čirou optikou a i zadní nové svítilny. Drobných změn doznal i interiér. Je použit nový volant, středový panel a nové materiály a látky.

Zákazník si v roce 1998 mohl vybrat pouze ze dvou pohonných jednotek. Základem byl zážehový řadový čtyřválec s objemem 1.3 litru o výkonu 63 kw nebo motor s přímým vstřikem 1.8Gdi o výkonu 90 kw. Postupně se nabídka rozrostla o vznětový motor 1.9 DI-D od automobilky Renault. Počet pohonných jednotek se časem rozšířil o motor 1.6, dále o motor 1.8, který nahradil 1.8 Gdi,. Motor 1.3 63 kw plnil pouze emisní normu Euro 2 a proto byl nahrazen motorem o stejném objemu, ale a o výkonu 60 kw, který plnil Euro 3. Do nabídky se dostal ještě vznětový motor 1.9 DI-D o výkonu 85 kw.

Technické údaje

Motor objem 1.3 1.3 1.6 1.8 1.8 GDI 1.9 D-ID 1.9 D-ID
Výkon KW/k  63/86  60/80  72/98  82/112  90/122  75/102  85/116
Při otáčkách  6000  5000  5000  5500  5500  4000  4000
Kroutící moment  117  120  150  157  174  215  265
Při otáčkách  3000  4000  4000  4000  3750  1700-3250  2600
Max. rychlost  170  170  180  185  190  185  
Zrychlení 0 - 100 km/ hod 13,4  14,2  12  10,6  10,3  12  
Komb. spotřeba 6,8  6,7  7,1    7,3  5,5  6

 

Převodovka

  • pětistupňová, u některých motorizací byla použita převodovka od firmy Renault, ,která se . vyznačovala velmi nepřesným řazením
  • čtyřstupňový automat INVECS II s možností přímého řazení

Brzdy

  • dvouokruhové s posilovačem, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu bubnové, které byly postupně nahrazovány rovněž kotoučovými, možnost ABS, EBD

Podvozek

  • vpředu vzpěry McPherson s vinutými pružinami, vzadu vozidlo používalo nezávislé zavěšení Multi-link s vinutými pružinami

 Rozměry

  • délka: 4030 mm
  • šířka: 1695 mm
  • výška: 1515 mm 1555 se střešním nosičem
  • rozvor: 2500 mm
  • hmotnost: 1155 – 1260 kg podle druhu motoru a výbavy
  • zatížení střechy: 100 kg
  • objem nádrže 55 litrů
  • velikost zavazadlového prostoru: 370 – 460 litrů / 1370 l

Jednou z největších předností tohoto vozu byla spolehlivost. Důkazem toho je i první místo v rámci statistik spolehlivosti ADAC v roce 2008 v kategorii „malý van“. Spolu s ním bylo v této kategorii hodnoceno celkem 13 automobilů od různých výrobců. Do hodnocení byly zařazeny vozy registrované od roku 2002 do 2007 s minimálním počtem registrací 10 tis. kusů ročně.

Výroba minivanu Mitsubishi Space Star byla ukončena v roce 2005 a z výrobní linky sjelo téměř 270 000 těchto vozů.