PNEUMATIKY
Běžnou a nepostradatelnou součástí téměř všech vozidel jsou pneumatiky. Jejich historie se začíná psát již v roce 1839. V té době Charles Goodyear začal přimíchávat do roztaveného latexu (latex je z mízy ze stromů z povodí Amazonky) síru. Získal tak pevný a pružný materiál, vulkanizovaný kaučuk,který se pak používal na kola u kočárů. Když si v roce 1845 nechal Robert William Thomson patentovat první pneumatiku (patent udělen r 1846 ve Francii a r.1847 v Americe), jistě netušil, jaký význam jeho objev má. Jeho výtvor neměl s pneumatikou tak, jak ji známe dnes, moc společného. Používal několik tenkých nafouklých trubek (duší) ukrytých v koženém obalu. Výroba byla poněkud složitá a náročná,ale hlavně ve své době nenašel pro tento patent uplatnění. Obrat nastal až v roce 1887. V té době vynalezl John Boyl Dunlop pneumatiku a o rok později, v roce 1888, si ji nechal patentovat (patent zrušen r.1891 ve prospěch W.Thomsona). A tak od původní snahy zlepšit jízdní vlastnosti tříkolky svého syna pomocí zahradní hadice, došlo k vynálezu vzduchem plněné pneumatiky. Ta vzápětí našla uplatnění u jízdních kol, která se v té době již hromadně vyráběla. Postupně našly vzduchem plněné pneumatiky uplatnění u aut (Michelin 1895) a od roku 1906 i u letadel. První odnímatelnou pneumatiku vynalezli a zkonstruovali ve Francii v roce 1891 bratři Michelinové. V roce 1903 si nechala firma Goodyear patentovat první bezdušovou pneumatiku, ačkoli ta pak byla představena až o několik desítek let později. Od roku 1919 jsou nabízeny pneumatiky i pro nákladní automobily (Goodyear a Dunlop). V roce 1946 přichází Michelin s radiální pneumatikou. Od roku 1974 nabízí Pirelli nízkoprofilovou pneumatiku.
Radiální pneumatika – kostru tvoří kordová tkanina, která ubíhá od patky k patce kolmo
na směr otáčení kola.
Diagonální pneu - vrstvy kordové tkaniny ubíhají šikmo od patky k patce a stejným
způsobem jsou vrstveny i na koruně a na bocích pneu
Na vlastnostech pneumatik závisí nejen komfort našeho cestování, ale hlavně naše bezpečnost. Vždyť plocha, kterou se pneumatika dotýká vozovky není o moc větší než dlaň. Přesto musí při jízdě zvládnou přenos všech sil, které na ní působí. A jsou to síly nejen při rozjezdu, kdy musí dokázat přenést „sílu motoru“ na vozovku, ale hlavně při brždění a boční síly, vznikající při průjezdech zatáčkou. Toto vše musí zvládnout nejen za ideálních podmínek, ale také při dešti, sněhu i náledí. Musíme ale mít na paměti, že se za těchto nepříznivých podmínek se vlivem snížené adhese, snižují i hraniční hodnoty sil, které je dlouhá brzdná dráha, popřípadě i nekontrolovatelný smyk. Dobré vlastnosti pneumatik můžeme využívat pouze tehdy, pokud se o ně správně staráme a správně je používáme. Také hloubka dezénu má zásadní vliv na jízdní vlastnosti vozu a tím i na naši bezpečnost. Pokud je na vozovce spousta vody a rychlost vozidla překročí určitou hranici, není dezén pneumatiky schopen odvádět vodu a dochází tím k zmenšení přilnavosti. Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se výrazně zmenšuje při stoupající rychlostí a opotřebení pneumatiky. Když je na silnici 3 mm silná vrstva vody, dotyková plocha činí při rychlosti 75 km/hod u pneumatiky se vzorkem 8 mm 74 % plochy pneumatiky stojícího vozidla. U 4. mm vzorku se plocha zmenší na 58%, u ojeté pneumatiky se vzorkem 1,6 mm se dotyková plocha zmenší na pouhých 16% (dle testů Nokian Tyres).
Snažme se proto dodržovat doporučení výrobce o vhodnosti pneumatik pro konkrétní vůz, jejich rozměry a huštění. To vše nám spolu s naším rozumným způsobem jízdy přinese větší bezpečí a komfort cestování
Značení pneumatik.
Jistě si každý všiml, kolik různých čísel a písmen se nachází na boku každé pneumatiky. Co znamenají tato čísla a co nám o pneumatice prozradí?
Příklad značení:
Continental 205/45 R16 91V PremiumContakt
Continental - název výrobce
205 - šířka pneumatiky v milimetrech
45 - profilové číslo - výška průřezu pneu je zde 45% její šířky
R - písmeno označuje radiální pneumatiku (D – diagonální)
16 -průměr ráfku v palcích
91 - Load index Li -index nosnosti viz tabulka ( 91 - 615 kg)
V -Spees index Si -index rychlosti viz tabulka ( V - 240 km/hod)
- označení dezénu
Některá další možná označení:
DOT 1510 čtyři číslice za označením DOT - datum výroby 15. týden ,10 – rok
TUBELESS TL bezdušová pneumatika
TUBE TYPE TP pneumatika montovatelná pouze s duší
TWI indikátor opotřebení – skryté značky jsou viditelné až po opotřebení
& pneumatiky na určenou mez
RF,XL zesílené bočnice (vyšší index nosnosti)
EMT,ROF pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách
SSR Self Supporting Runflat označení pro samonosnou pneu na dojetí
Continental
RFT Run flat tyre - samonosná pneu na dojetí Bridgestone
RON Run on flat - samonosná pneu na dojetí Goodyear
ROTATION směr otáčení pneumatiky
OUTSIDE vnější bočnice
INSIDE vnitřní bočnice
AT All terrain pro veškeré druhy terénů
AW All veather pro celoroční použití
HT Highway terrain pro silniční jízdu
MT Mud terrain do blátivého těžkého terénu
M+S Mud+Snow (bláto+sníh) pro zimní provoz
FR,MFS,RPB,FP ochranný lem na pneu proti poškrábání alu kola např.od obrubníku
Na pneumatice jsou dále uvedeny kódy rozměru a označení pneu,kód výrobce,údaje o homologaci ,počet vložek v bočnici a běhounu a některá označení platná pro USA.
Pneumatiky určené pro lehké nákladní automobily a dodávky jsou označeny písmenem C.
Např. C BARUM CARGO 175/R14 99Q
Rychlostní index a index nosnosti udávají,pro jakou nejvyšší rychlost a nosnost je pneumatika konstruována. Jsou to maximální hodnoty, kterými můžeme pneumatiku v provozu zatížit. Tyto údaje musí odpovídat údajům ve velkém technickém průkazu, popřípadě mohou být větší.
Rychlostní indexy pneumatik ( pouze některé)
SI L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Km/h 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 300
Indexy nosnosti (pouze některé)
LI 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89
Kg 387 400 412 425 437 450 462 475 487 500 515 530 545 560 580
LI 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
Kg 600 615 630 650 670 690 710 730 750 775 800 825 850 875 900
Typy dezénů pneumatik:
Symetrický - pneumatiku s tímto dezénem lze libovolně měnit a otáčet
Směrový - pneumatika musí být na vozidle namontována tak, aby byl dodržen směr jejího
otáčení (dle šipky na boku)
Asymetrický- pneumatika má označenu vnitřní a vnější stranu, která se musí při montáži
dodržet
Hloubka dezénu : Zákonem je stanovena minimální hloubka dezénu pneumatiky na 1.6 mm.
V zimním období se doporučuje minimální hloubka 4 mm.
Závady pneumatik: ojeté okraje příčina: podhuštěná pneu
ojetý střed přehuštěná pneu
ojetý jeden kraj závada geometrie
nerovnoměrně opotřebená většinou závada tlumičů
opotřebené jedno místo vzniká při probrždění
Zdroj informací::
paja07