PNEUMATIKY

Běžnou a nepostradatelnou součástí téměř všech vozidel jsou pneumatiky. Jejich historie se začíná psát již v roce 1839. V té době Charles Goodyear začal přimíchávat do roztaveného latexu (latex je z mízy ze stromů z povodí Amazonky) síru. Získal tak pevný a pružný materiál, vulkanizovaný kaučuk,který se pak používal na kola u kočárů. Když si v roce 1845 nechal Robert William Thomson patentovat první pneumatiku (patent udělen r 1846 ve Francii a r.1847 v Americe), jistě netušil, jaký význam jeho objev má. Jeho výtvor neměl s pneumatikou tak, jak ji známe dnes, moc společného. Používal několik tenkých nafouklých trubek (duší) ukrytých v koženém obalu. Výroba byla poněkud složitá a náročná,ale hlavně ve své době nenašel pro tento patent uplatnění. Obrat nastal až v roce 1887. V té době vynalezl John Boyl Dunlop pneumatiku a o rok později, v roce 1888, si ji nechal patentovat (patent zrušen r.1891 ve prospěch W.Thomsona). A tak od původní snahy zlepšit jízdní vlastnosti tříkolky svého syna pomocí zahradní hadice, došlo k vynálezu vzduchem plněné pneumatiky. Ta vzápětí našla uplatnění u jízdních kol, která se v té době již hromadně vyráběla. Postupně našly vzduchem plněné pneumatiky uplatnění u aut (Michelin 1895) a od roku 1906 i u letadel. První odnímatelnou pneumatiku vynalezli a zkonstruovali ve Francii v roce 1891 bratři Michelinové. V roce 1903 si nechala firma Goodyear patentovat první bezdušovou pneumatiku, ačkoli ta pak byla představena až o několik desítek let později. Od roku 1919 jsou nabízeny pneumatiky i pro nákladní automobily (Goodyear a Dunlop). V roce 1946 přichází Michelin s radiální pneumatikou. Od roku 1974 nabízí Pirelli nízkoprofilovou pneumatiku.

Radiální pneumatika – kostru tvoří kordová tkanina, která ubíhá od patky k patce kolmo

                                          na směr otáčení kola.

Diagonální pneu -        vrstvy kordové tkaniny ubíhají šikmo od patky k patce a stejným

                                        způsobem jsou vrstveny i na koruně a na bocích pneu


Na  vlastnostech pneumatik závisí nejen komfort našeho cestování, ale hlavně naše bezpečnost. Vždyť plocha, kterou se pneumatika dotýká vozovky není o moc větší než dlaň.  Přesto musí při jízdě zvládnou přenos všech sil, které na ní působí. A jsou to síly nejen při rozjezdu, kdy musí dokázat přenést  „sílu motoru“ na vozovku, ale hlavně při brždění a boční síly, vznikající při průjezdech zatáčkou. Toto vše musí zvládnout nejen za ideálních podmínek, ale také při dešti, sněhu i náledí. Musíme ale mít na paměti, že se za těchto nepříznivých podmínek se vlivem snížené adhese, snižují i hraniční hodnoty sil, které je dlouhá brzdná dráha, popřípadě i nekontrolovatelný smyk. Dobré vlastnosti pneumatik můžeme využívat pouze tehdy, pokud se o ně správně staráme a správně je používáme. Také hloubka dezénu má zásadní vliv na jízdní vlastnosti vozu a tím i na naši bezpečnost. Pokud je na vozovce spousta vody a rychlost vozidla překročí určitou hranici, není dezén pneumatiky schopen odvádět vodu a dochází tím k zmenšení přilnavosti. Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se výrazně zmenšuje při stoupající rychlostí a opotřebení pneumatiky. Když je na silnici 3 mm silná vrstva vody, dotyková plocha činí při rychlosti 75 km/hod  u pneumatiky se vzorkem 8 mm 74 % plochy pneumatiky  stojícího vozidla. U   4. mm vzorku se plocha  zmenší na 58%, u ojeté pneumatiky se vzorkem 1,6 mm se dotyková plocha zmenší na pouhých  16%  (dle testů Nokian Tyres).

Snažme se proto dodržovat doporučení výrobce o vhodnosti pneumatik pro konkrétní vůz, jejich rozměry a huštění. To vše nám spolu s naším rozumným způsobem jízdy přinese větší bezpečí a komfort cestování

 Značení pneumatik.

Jistě si každý všiml, kolik různých čísel a písmen se nachází na boku každé pneumatiky. Co znamenají tato čísla a co nám o pneumatice prozradí? 

 Příklad značení:

    Continental   205/45 R16 91V  PremiumContakt

     Continental              -  název výrobce

      205  -  šířka pneumatiky v milimetrech 

      45  - profilové číslo    - výška průřezu pneu je zde 45% její šířky 

      R   - písmeno označuje radiální pneumatiku            (D – diagonální)

      16   -průměr ráfku v palcích   

       91     - Load index Li -index nosnosti   viz tabulka      ( 91 -  615 kg) 

       V  -Spees index Si -index rychlosti   viz tabulka      (  V -  240 km/hod)        

            - označení dezénu

 

Některá další možná označení:

DOT 1510                 čtyři číslice za označením DOT - datum výroby    15. týden ,10 – rok

TUBELESS TL         bezdušová pneumatika

TUBE TYPE TP        pneumatika montovatelná pouze s duší

TWI                           indikátor opotřebení – skryté značky jsou viditelné až po opotřebení     

& pneumatiky na určenou mez

RF,XL                       zesílené bočnice (vyšší index nosnosti)

EMT,ROF                 pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách

SSR                           Self Supporting Runflat  označení pro samonosnou pneu na dojetí

                                 Continental

RFT                          Run flat tyre   - samonosná pneu na dojetí  Bridgestone

RON                        Run on flat     -  samonosná pneu na dojetí Goodyear

ROTATION            směr otáčení pneumatiky 

OUTSIDE               vnější bočnice

INSIDE                   vnitřní bočnice

AT                          All terrain   pro veškeré druhy terénů

AW                         All veather  pro celoroční použití

 HT                         Highway terrain   pro silniční jízdu

 MT                        Mud terrain      do blátivého těžkého terénu

 M+S                      Mud+Snow    (bláto+sníh) pro zimní provoz

 FR,MFS,RPB,FP  ochranný lem na pneu proti poškrábání alu kola např.od obrubníku

 Na pneumatice jsou dále uvedeny kódy rozměru a označení pneu,kód výrobce,údaje o homologaci ,počet vložek v bočnici a běhounu a některá označení platná pro USA.

Pneumatiky určené pro lehké nákladní automobily a dodávky jsou označeny písmenem C.

Např.  C BARUM CARGO 175/R14 99Q

Rychlostní index a index nosnosti udávají,pro jakou nejvyšší rychlost a nosnost je pneumatika konstruována. Jsou to maximální hodnoty, kterými můžeme pneumatiku v provozu zatížit. Tyto údaje musí odpovídat údajům ve velkém technickém průkazu, popřípadě mohou být větší.

 

Rychlostní indexy pneumatik  ( pouze některé)

 

SI        L        M       N       P        Q       R        S       T        U       H        V      W      Y     ZR

Km/h 120    130    140   150     160    170    180    190     200   210    240    270   300   300

 Indexy nosnosti (pouze některé)

 

LI         75    76     77     78     79     80     81    82     83     84     85     86     87     88     89

Kg       387  400   412   425   437   450   462  475   487   500   515   530   545   560   580

 

LI         90     91     92     93   94     95     96   97    98     99    100    101    102    103    104

Kg       600   615   630   650  670   690  710  730  750  775   800    825    850    875    900

 

Typy dezénů pneumatik:

 Symetrický    - pneumatiku s tímto dezénem lze libovolně měnit a otáčet

Směrový       - pneumatika musí být na vozidle namontována tak, aby byl dodržen směr jejího

                        otáčení (dle šipky na boku)

Asymetrický- pneumatika má označenu vnitřní a vnější stranu, která se musí při montáži

                       dodržet

Hloubka dezénu : Zákonem je stanovena minimální hloubka dezénu pneumatiky na 1.6 mm.

                                V zimním období se doporučuje minimální hloubka 4 mm.

 

Závady pneumatik:  ojeté okraje                          příčina:         podhuštěná pneu

                                 ojetý střed                                                       přehuštěná pneu

                                 ojetý jeden kraj                                               závada geometrie

                                 nerovnoměrně opotřebená                         většinou závada tlumičů

                                 opotřebené jedno místo                              vzniká při probrždění


Zdroj informací::
paja07