Mitsubishi Colt VI.
Ve výrobním programu japonské automobilky Mitsubishi se první automobil s tímto názvem objevil v roce 1962. Tento rok byl na domácí trh uveden malý vůz Mitsubishi Colt 600. V angličtině znamená colt - hříbě. Do Evropy se v roce 1978 začala dovážet až třetí generace těchto vozů. Ta je proto označována jako první evropská a od té doby si koupilo vůz s tímto názvem více jak 800 tisíc zákazníků.
Šestá generace vozů Mitsubishi Colt (celkově osmá) se pro evropské trhy začala vyrábět v polovině roku 2004 v továrně NedCar v nizozemském Bornu , kde z výrobní linky sjíždí i Smart Forfour, který s coltem sdílí společnou podlahovou platformu, základní konstrukci podvozku, pohonné jednotky a některé další díly. Design vznikl v návrhářském středisku Mitsubishi Design Europe v německém městě Trebur. Inspirací pro vznik sériového vozu byla koncepční studie CZ 2 z roku 2001, kterou navrhl šéfdesignér Oliver Boulay.
Šestá generace vozu Colt je prvním výsledkem ne příliš úspěšné a již neexistující spolupráce s koncernem Daimler-Chrysler. Tato generace vozů má i další prvenství. Mitsubishi tímto modelem přímo vstoupilo mezi vozy segmentu B. Také po více jak 15 letech nabízí automobilka u tohoto modelu pětidvéřovou karoserii, která byla naposledy u druhé generace. Rovněž nabídka motorů, karosářských variant a úrovní výbav je oproti předchozím létům daleko širší a bohatší. Již zmíněná „spolupráce“ měla na svědomí i to, že se tento colt dostal k evropským zákazníkům záměrně o dva roky později, než na domácí japonský a ostatní asijské trhy. Tehdejší vlastník Daimler Chrysler si pravděpodobně nepřál v Evropě konkurenci pro své technicky identické dvojče Smart Forfour.
Nejdříve přichází na trh nový Colt v pětidvéřovém provedení (CZ5 nebo také Z30) a to v červnu 2004. Karoserie je, oproti předchozím generacím, které měly více sportovní střih, podobná spíše malým kompaktním velkoprostorovým vozům. Na první pohled zaujme čelní okno skloněné pod úhlem 27 stupňů, velké, vertikálně umístěné zadní koncové svítilny a dvojitý „A“ sloupek.
Třídvéřovou verzi CZ3 dodalo Mitsubishi na trh na jaře 2005. Ačkoli šířka a rozvor zůstaly stejné jako u „pětidvířka“, je tato nová verze o 6 cm kratší a hlavně o 3 cm nižší.Odlišný je i přední nárazník s integrovanými mlhovkami. Zadní koncové svítilny mají kapkovitý tvar a jsou umístěny horizontálně, čím vůz opticky rozšiřují. Boční okna jsou zcela jinak tvarována a zadní okno je zaoblené. Pokud nám pětidvéřová verze připomínala trochu mini van, třídvéřový colt vypadá více sportovně. Colt CZ3 se stal základem pro ještě sportovněji zaměřený model pod označením Colt CZT, který se lišil hlavně použitou pohonnou jednotkou, kterou tvořil přeplňovaný zážehový motor o objemu 1.5 l.Třetí a velmi zajímavou karosářskou variantou, kterou Mitsubishi v roce 2006 nabídlo svým zákazníkům, je Mitsubishi Colt s označením CZC. Ve spolupráci s italskou firmou Pininfarina vzniklo malé coupé – cabrio. CZC přišlo s dvoudílnou střechou, vůz má bezrámové dveře a překvapí též absence ochranných oblouků za zadními sedadly. Po ručním odjištění dvou pojistek, se střecha skládá elektricky do kufru. Proces složení střechy trvá 22 sekund.Vůz je koncipován pro čtyři cestující, ale místa na zadních malých sedadlech je opravdu velmi málo. Zavazadlový prostor má objem úctyhodných 460 litrů, ale pokud do něho složí střecha, smrskne se na 190 litrů.
Aby byl výčet karosářských variant úplný, musím se ale zmínit ještě o jedné, se kterou se bohužel na našich silnicích nesetkáme. V zemi původu, Japonsku, se colt vyrábí a prodává nejen s možností pohonu 4WD, ale i ve variantě combi, která se označuje Colt Plus. Jeho celková délka je cca o 30 cm větší (4185 mm) než u nás prodávaný pětidvéřový model (3870 mm).
Motory:
Při uvedení na trh měli zákazníci na výběr ze tří zážehových motorů o objemu 1.1 litru (tříválec 55Kw), 1.3 litru (70kW) a 1.5 l (80kW) z konstrukční dílny Mitsubishi, a jednoho vznětového, tříválcového motoru 1.5 DI-D ( 70 kW) s technikou common rail z vývoje DaimlerChrysler. Slabší vznětová varianta (50 kW) doplnila nabídku na jaře 2005. Ke společným rysům zážehových motorů patří lehká celohliníková konstrukce a čtyřventilový rozvod DOHC s proměnným časováním a zdvihem sacích ventilů MIVEC. Jejich výroba probíhala ve východoněmeckém městě Kolleda. Vznětové motory vznikaly v motorárně DaimlerChrysler ve Stuttgartu. Pro model CZT a jako jedna z motorizací i pro CZC, byl určen přeplňovaný zážehový motor o objemu 1.5 litru a výkonu 110 kW. Všechny motory plní emisní normu EURO IV.
Převodovky:
Motory se dodávají standartně ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Kromě nejslabšího zážehového a vznětového 50kW motoru (oba to jsou tříválce), lze k ostatním motorizacím objednat i šestistupňovou převodovku Allshift bez pedálu spojky a s automatizovaným řazením. Režim řazení lze potom navolit a to jako samočinný, nebo manuální.
Bezpečnostní výbava:
O ochranu cestujících se v případě nehody stará karoserie, která má patentovanou bezpečnostní strukturu (RISE – Realised Impact Safety Evolution) s extrémně tuhou klecí kabiny. V předních i zadních dveří jsou boční výztuhy. Součástí ochranného systému jsou tříbodové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech. Bezpečnostní pásy vpředu mají navíc předpínače a omezovače síly, na zadních sedadlech nechybí úchyty ISOFIX, které umožňují snadné a bezpečné uchycení dětské sedačky. Toto vše doplňují dva čelní (u spolujezdce vypínatelný) a dva boční airbagy pro cestující vpředu se signalizací jejich nezapnutí. Za příplatek lze vozidlo doplnit hlavovými airbagy, které se v případě nehody rozvinou podél bočních oken předních a zadních dveří.
Součástí aktivní bezpečnosti je i výkonná brzdová soustava, která dokáže zastavit vůz z rychlosti 100 km/h po 38 metrech. Přední brzdy jsou kotoučové (14“) s vnitřním chlazením, zadní jsou bubnové (8“). Modely se zážehovým motorem 1.5 MPi a u některých příplatkových výbav najdeme kotoučové brzdy i na zadní nápravě. Všechny modely jsou standartně vybaveny protiblokovacím systémem ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly EBD a 9.“podtlakovým posilovačem brzd.
Vyšším stupněm elektronických podvozkových systémů je na přání dodávané Aktivní řízení stability a trakce (ASTC). To je tvořeno stabilizačním zařízením MASC - Mitsubishi Aktive Stability Control ( podobné ESP). Jeho součástí je také protiprokluzová soustava MATC – Mitsubishi Aktive Traktion Control (podobné ASR).
Podvozek a řízení:
Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách Mc Pherson, zadní nápravu tvoří vlečná ramena propojená torzně poddajnou příčkou. Řízení je tvořeno ozubenou tyčí s elektronickým posilovačem EPS.
Podle použité motorizace a stupně výbavy se montují kola s plechovými disky 14“ a pneumatikami o rozměru 175/65/14 82 T, nebo kola z lehkých slitin 15“ a 16“ s pneumatikami o rozměrech 195/50/15 82H, případně 205/45/16 83H. Vůz je vybaven dojezdovým kolem o rozměru T 115/70D15, nebo lepicí sadou s kompresorem.
Interiér:
Prostor a variabilita. Tak lze jednoduše zhodnotit vnitřek tohoto coltu. Tříramenný,výškově stavitelný volant, přístrojová deska s uprostřed umístěným multifunkčním displejem palubního počítače a „budíky“ klasicky před volantem. Všude dost místa a to u auta, jehož délka nedosahuje ani čtyř metrů. Odkládací prostory najdeme v kapsách předních dveří , na středovém tunelu, vedle předních sedadel a na jejich zadní straně. Pod spolujezdcovým sedadlem je posuvná zásuvka, před ním je odkládací přihrádka doplněná klimatizovanou schránkou. Podélný prostor na zadních sedadlech je rovněž více než dostatečný. Čím se ale colt od ostatních konkurentů odlišuje, je variabilita zadního sedadla. To je děleno v poměru 1/3 : 2/3,a to jak opěradlo, tak i sedák. Obě jeho části se dají nezávisle na sobě podélně posouvat v rozsahu 15 cm. U opěradel lze měnit jejich sklon,lze je nejen sklopit, ale spolu se sedákem i přiklopit k opěradlům předních sedadel. V případě potřeby je lze samostatně vyndat z vozu. Tím se sice zmenší možný počet přepravovaných osob, ale zvětší se tak objem zavazadlového prostotu, kde vznikne rovná podlaha. Jeho základní objem je od 220 l do 315 l v závislosti na posunutí zadních sedadel. Jejich postupným překlopením se zvětší na 585 l, pokud se vyndají ven z vozu, bude mít objem 645 l (měřeno pouze pod spodní okraj oken). Pro přepravu dlouhých předmětů tu je ještě jedna „vychytávka“ a tou je možnost přiklopení spolujezdcova opěradla k sedáku. Tím vznikne od dveří kufru až po přístrojovou desku prostor o délce 2,2 m ( po přední hranu okna je to 2,7 m). U nejvyšší výbavy je zadní sedadlo opatřeno loketní opěrkou.
U třídvéřové verze mají zadní sedadla pouze dělené opěradlo, které se dá přiklopit k nedělenému sedáku, popřípadě jako celek rovněž přiklopit k opěradlům předních sedadel. Posun celé zadní lavice vpřed je taktéž možný v rozsahu 15 cm. Zadní sedadla nejdou z vozu vyndat jako u pětidvéřové verze. Tímto řešením je sice variabilita omezena, ale u sportovněji zaměřeného „třídvířka“ to není až takový nedostatek. Bohužel, snad v rámci úspor, se toto řešení zadních sedadel začalo objevovat někdy od roku 2008 i u pětidvéřové verze, a to u základní výbavy, např.ENTRY. Tím přišel colt o jednu velkou výhodu , kterou oproti konkurenci měl.
Výbava:
Při uvedení do prodeje se colt na náš trh dodával ve třech stupních výbavy. Základní výbava INFORM (bez, nebo s klimatizací), INVITE a nejvyšší stupeň INSTYLE. Postupem let se některé přestaly dodávat a nahradily je jiné, jako např. SPORT, MOTION, ENTRY, STYLE apod. Některé doplňky z výbavy úplně zmizely, jako třeba elektrické stahování oken zadních dveří, jiné naopak přibyly. Například dešťový senzor, zatmavená boční zadní okna a zadní okno, zatmavená skla předních a zadních světel aj. Výbavy se tím, co obsahovaly, dost prolínaly a lze jen stěží jednoznačně stanovit, co která přesně obsahovala. Samozřejmě, že se některé věci třeba vyskytovaly jen u pětidvéřové verze, nikoli u třídvéřové , u jiných je tomu naopak. To samé platilo i o příplatkové výbavě, kterou bylo možno objednat jen k některým výbavám. U ojetých aut dovezených ze zahraničí se vyskytují ve vybavení, oproti tuzemským vozům, odlišnosti. Proto uvádím jen částečný výčet toho, co všechno colt nabízel.
Poloatomatická klimatizace
Airbag řidiče a spolujezdce (u spolujezdce lze deaktivovat)
Boční airbagy vpředu
Okenní airbagy podél předních a zadních dveří
Tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovačem tažné síly
Upevnění dětské autosedačky ISOFIX
Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů
Signalizace nízké hladiny brzdové kapaliny
Signalizace nezavřených dveří
Zadní dveře s dětskou pojistkou
ABS s EBD
Kotoučové brzdy chlazené vzduchem vpředu, bubnové vzadu
Kotoučové brzdy vzadu
Aktivní řízení stability ASTC (MATC a MASC)
Elektronický posilovač řízení EPS
Elektronický imobilizér s dálkovým ovladačem
Elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
Elektricky ovládaná přední a zadní okna s pojistkou proti přiskřípnutí
Elektricky vyhřívaní zadní okno
Elektricky vyhřívaná přední sedadla
Přední stěrače a zadní stěrač s variabilním cyklovačem
Mlhové světlomety vpředu a vzadu
Třetí brzdové světlo
Dešťový senzor
Světelný senzor
Korekce sklonu světlometů
Variabilní zadní sedadlo s loketní opěrkou
Výškově seřiditelné sedadlo řidiče
Výškově stavitelný tříramenný volant
Multifunkční dispej palubního počítače
Rádio/přehrávač CD/MP3 se šesti reproduktory …..(přední, zadní a výškové)
Dálkové ovládání audiosystému zabudované na spodní straně volantu
Vnější vstup autorádia AUX
Měnič na 6 CD
Vestavěná navigace
Chlazená přihrádka na nápoje
Osvětlení zavazadlového prostoru a zásuvka na 12V v zavazadlovém prostoru
Síť k uchycení zavazadel
Kožený potah volantu a řadící páky
Látkové, nebo kožené potahy sedadel
Metalický lak
Střešní posuvné okno
Tónovaná skla oken
Zatmavená zadní boční okna a zadní okno
Zatmavená přední a zadní světla
Otevírání víčka nádrže z místa řidiče
To je základní výčet toho, s čím se majitel vozu mohl setkat. Vozidlo bylo možno doplnit o různé spoilery, otěrové lišty, tažné zařízení atd. Dále byla možnost mít zrcátka i nárazníky v barvě vozu, vnitřní kliky, lemy budíků a výdechů klimatizace ve stříbrném provedení apod.
Technické údaje:
Motor……………….…1.1L…… .1.3L……,,1.5L………1.5 T………….1.5 DI-D
Objem ccm 1124 1332 1499 1468 1493
Válců/ventilů 3/12 4/16 4/16 4/16 3/12
Výkon kW/k 55/75 70/95 80/109 110/150 50/ 68 70/95
Kroutící m. N 100 125 145 210 160 210
Zrychlení 0-100km/h 13.3 11.1 10.0 8.0 14.7 9.9
Max.rychlost 165 180 190 210 160 180
Komb.spotřeba 5.5 5.8 6.2 6.8 4.6
Poloměr otáčení ……………………… 5.4 m
Objem palivové nádrže …………………..47 litrů
Pohotovostní hmotnost od 930 kg (1.1 l třídvéřový) do 1085 kg (1.5DI-D pětidvéř.)
Užitečná nosnost do 490 kg (v závislosti na výbavě vozu)
Hmotnost bržděného přívěsu…………..1000 kg (750kg u 1.1 L)
Hmotnost nebržděného přívěsu…………750 kg
Zajímavosti:
Ceny pětidvéřového vozu Mitsubishi Colt v roce 2004/2005 v Kč:
Motor : INFORM…….. INFORM AC…….INVITE…….…INSTYLE …
1.1 Mpi ……….....339 990…………359 900……………415 390………….x……….
1.3 Mpi…………..356 500…………376 410……………431 900…………478 200…
1.3 Mpi 6AT…………x……………….x….……………..466 900…………….x…….
1.5 Mpi……………….x……………….x….………………..x.……………..497 440..
1.5 DI-D………………x……………….x………………485 900…………..532 200..
metalíza za příplatek 12 500,-Kč
CZT …..v roce 2005 ………………546 690 Kč ( viz.Svět motorů 37/2005)
CZC…..v roce 2006………………..565 660 Kč ( viz Svět motorů 46/2006)
Tato šestá generace ale nedosáhla takového úspěchu a prodejnosti, jak si automobilka představovala a v roce 2009 ji nahradila generací sedmou. Spíše se ale jedná pouze o faceliftovanou verzi. Na opravdu nový Mitsubishi Colt si budeme muset ještě počkat.
zdroj: Mitsubishi-motors
autor: paja07
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.